Wat kun je verwachten van Yin Yoga?

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen/ te verleggen en langzaam in de houding te zakken door het gebruik van je adem. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste mensen aanspreekt. De yogales is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Zonder dat he het echt in de gaten hebt werkt je lichaam hard en intensief.

Grondlegger van Yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley, die sinds 1980 onderwijst in yoga en anatomie. Hij baseert zijn theorie op de onderzoeken en geschriften van Hiroshi Motoyama, een yogi en wetenschapper uit Tokio met veel kennis van energiebanen en acupunctuur. Dat maakt ook dat men in de yin yoga heel bewust mediaanlijnen strekt, wat er voor zorgt dat de eventuele blokkades loskomen en het fysieke lichaam meer ruimte geven om dieper te strekken.

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spierspanning loslaat. ‘Je richt je op het bindweefsel en de gewichten in het gebied waar je de rek voelt, door hier heen te ademen en het gevoel van controle los te laten kome je dieper in de strekking. ‘Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht.’ De begrippen yin en yang zijn overal op toe te passen. Yang staat voor het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Zo zijn aarde en het donker yin, en lucht en licht yang. Yang sporten richten zich dus op de kracht van de spieren. Het is echter niet de spierkracht die ons fit maakt. Het gaat juist om de juiste balans in het gehele lichaam.

Veel mensen brengen te meeste tijd van de dag zittend door daarmee belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze en ervaren veel mensen rug en nek klachten. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom voornamelijk zittend en/of liggend uitgevoerd. 

Kim verzorgd op dinsdagavond om 20:30 uur Yin yoga, is jou nieuwsgierigheid gewekt?..... Dan ben je van harte welkom in haar les om zelf te ervaren wat Yin Yoga voor jou kan doen.